Menu

Sluiten

Een circulaire kledingindustrie? Nationale Textielactie weet hoe

Eline Teunissen - 19 Nov 2020

Wist je dat 60 procent van de kleding in kledingbakken niet geschikt is om te recyclen? Job van der Weg is student aan de Vrije Universiteit Amsterdam en wil met zijn bedrijf, Nationale Textielactie, de kledingindustrie volledig circulair maken. “Eén van de grootste meren ter wereld droogde op door de katoenteelt. Bewustwording en efficiënter recyclen is de oplossing.”

In deze rubriek spreken we met studenten en young professionals die tijdens of na hun studie al duurzaam ondernemen. Van productontwikkeling tot coaching. En altijd met een paar handige tips, zodat jij weet wat je kan doen om jouw ondernemerschap te ontwikkelen.

Op twee na schadelijkste sector

Tijdens zijn studie Financial Management had Van der Weg vaak tijd over. Hij startte allerlei ondernemende projecten met als uitgangspunt: innovatieve ideeën de wereld in brengen. Uiteindelijk rolde hij in de textielsector. “Ik zag op het nieuws voorbij komen dat de textielindustrie de op twee na schadelijkste industrie is. Daar stond ik zo versteld van dat ik me erin ben gaan verdiepen.”

De visie van Nationale Textielactie is de textielindustrie volledig afvalvrij maken. Beginnend bij Nederland, waar de eerste stap draait om bewustwording. Want veel mensen kennen de impact van de textielindustrie niet, volgens Van der Weg: “De katoenteelt zorgt voor enorm veel droogte. Het ooit op drie na grootste meer ter wereld, de Aralzee, droogde binnen tientallen jaren op tot een meertje. Bovendien worden er zo veel pesticiden gebruikt dat het kilometers ver overwaait naar dorpjes en steden. Dat is hartstikke schadelijk.”

Samen met twee vrienden startte Van der Weg de Nationale Textielactie. “De ene, Mark Grasmeijer, kende ik al van de basisschool. De ander is mijn buurjongen, Floris van Willigen, met wie ik in coronatijd rondjes ging lopen om het huis nog een beetje uit te gaan.”

Sorteren begint thuis

“We besloten actie te ondernemen toen we hoorden dat zoveel kleding uit kledingbakken niet meer te recyclen is. Dat komt omdat het snel vochtig wordt en gaat schimmelen.”

Om dat te vermijden bedacht het team het volgende: “We laten de eerste sorteerfase al thuis gebeuren en gooien het logistieke plaatje om. Ons idee is simpel voor mensen die hun kleding weg willen doen. Met een speciale zak en een sorteerlijst weten ze precies wat wel en niet recyclebaar is," aldus Van der Weg.

Pakketje heen, kledingzak terug

Het logistieke proces, het ophalen van de kleding, krijgt een creatieve wending: “Bestelbusjes van pakketbezorgers rijden nu vol heen en weer leeg terug. Dat kan veel efficiënter, door die lege busjes te vullen met kledingzakken. Voor de mensen thuis is het geen moeite om de kledingzak mee te geven. Bovendien is dat al gesorteerd, bespaart het sorteercentra tijd en komt het niet terecht in een bak met vochtige kleding."

De pilot draait al in Amsterdam en Groningen. Daar halen de drie initiatiefnemers de kledingzakken gratis op langs de huizen. In andere steden kan het ook al, maar daar is het proces nog niet gratis. De opgehaalde kleding dat zo goed als nieuw is, verkopen ze door. De rest sturen ze naar landen in Afrika en wat echt niet meer aan te trekken is, wordt gebruikt als isolatiemateriaal. Momenteel zijn Van der Weg en zijn consorten in gesprek met potentiële partners die hen kunnen helpen bij het logistieke plaatje. “We willen in rap tempo uitbreiden naar heel Nederland.”

Tips aan iedereen die wil ondernemen

Volgens Van der Weg is beginnen op jonge leeftijd het beste moment: “Je hoort veel verhalen van mensen die ooit nog eens willen ondernemen. Je verantwoordelijkheden groeien en je hebt steeds meer kosten. Waag de sprong in het diepe, nu die sprong nog niet zo diep is als hij later zal zijn.”

“Ga in eerste instantie na wat het doel is van je ondernemerschap. Is dat commercieel of wil je impact maken? Waar ligt je interesse en wat zijn quick wins om op te starten? Vind ook vooral het wiel niet opnieuw uit, dan maak je het jezelf moeilijk.”

Moet ondernemerschap in je bloed zitten? “Voor mijzelf was het een onrust, een drang om actie te ondernemen. Als ik terugblik, vraag ik me af hoe het precies is gegaan; het is me overkomen. Maar het hoeft echt niet per se in je bloed te zitten. Je kan er zelf voor kiezen, maar je kan ook met anderen samenwerken aan een idee dat vanuit hen komt. Dat is net zo goed ondernemerschap.”

Beeld: Job van der Weg, Nationale Textielactie

Deel dit artikel