Menu

Sluiten

Deze jonge ondernemers hebben het tot de DJ100 geschopt

Redactie SDGs on Stage - 27 Jul 2020

Voor de zevende keer is dit jaar de Duurzame Jonge 100 gepresenteerd. Dit is het equivalent van de Trouw Duurzame 100 en zoals de naam al zegt staan er 100 duurzame jongeren op deze lijst. Ook zijn er een heel aantal inspirerende duurzame startups te ontdekken, aangezien veel van deze jongeren ondernemer zijn. We zetten een paar van deze pareltjes op een rijtje.

Door: Rafaël Vos | www.duurzamestudent.nl

BUMI

De afgelopen jaren zien we steeds meer vleesvervangers in de supermarkt. Merken als Vivera, de Vegetarische Slager en Garden Gourmet maken vegetarische worsten en burgers, oftewel vleesimitaties. Florian Rath moet zin hebben gehad in iets anders, want met BUMI gooit hij het over een andere boeg en kijkt hij naar traditionele eiwitproducten zoals tempeh. BUMI maakt deze in de smaken Aziatisch, Indonesisch en Mexicaans. Verder verkopen ze pompoen-kokoscurry en mediterrane ratatouille spreads voor als je een alternatief voor hummus op de boterham wil. Als consument kan je hun producten kopen bij onder andere Ekoplaza en Marqt. Oh, en nog een leuk feitje: Bumi betekent aarde in het Indonesisch en de naam is een ode aan al het moois wat uit de aarde groeit.

Plantible Foods

Ook Plantible Foods van Maurits van de Ven is actief op de plantaardige voedselmarkt, zij het op een iets technischer manier. Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een nieuw eiwit dat natuurlijk duurzamer is dan rundvlees, maar volgens Plantible ook 100 keer zo duurzaam als soja. Het zou daarnaast ook nog eens functioneler zijn. Naast dat het bruikbaar is voor vlees- en zuivelvervangers zou het eiwit namelijk ook bruikbaar zijn om kippeneiwit te vervangen in bijvoorbeeld bakproducten. Ze halen dit eiwit uit eendenkroos, wat je vast kent uit de groene sloten en grachten. Een pilotfabriek is op dit moment actief en er wordt hard gewerkt aan een eerste commerciële fabriek.

Charly’s All is Fair

Ook voor jouw veganistische kaas kan je terecht bij de DJ100. Charlotte Zum Vörde Sive Vörding maakt namelijk kaas van Fairtrade cashewnoten. De cashewnoten komen uit Burkina Faso en de boeren worden door Fairtrade ondersteund met onderwijs, gezondheidszorg en kinderopvang. Dus niet alleen de P van planet staat centraal, maar ook de P van people. Bij Charly’s vind je niet jouw Goudse kaas voor op brood, maar wel verschillende roomkazen, een Franse kaas voor bij de borrel, strooikaas en zelfs kaasfondue. Ook benieuwd naar een veganistische kaas? Charly’s is te vinden bij Ekoplaza.

TreeClicks

TreeClicks van Jelle Bekirovic is een gratis browserextensie en zet overconsumptie in om ontbossing tegen te gaan. Hoe doen ze dit? Als je een aankoop doet via hun plugin, krijgen zij van hun partner een fee voor het aanleveren van jou als klant. Met deze fee planten ze bomen om de wereld groen te houden. Er doen al vele webwinkels mee, waaronder grote merken als Amazon, HEMA, de Bijenkorf en Mediamarkt. Ik vind het een gaaf concept en als ik hier eerder van had gehoord dan had ik TreeClicks natuurlijk opgenomen in mijn artikel over duurzaam internetten. Uiteraard is het het duurzaamst om zo min mogelijk te consumeren, maar als je iets online wil kopen, dan zorgt TreeClicks dat je dit duurzamer doet.

Fairify

Een andere gratis browserextensie is Fairify van Dominique Luttik en Lars Dinjens. Ook Fairify zorgt ervoor dat jij duurzamer kan shoppen, al doen ze dit wel vanuit een hele andere invalshoek. Het kan moeilijk zijn om duurzame merken te vinden en om door greenwashing heen te kijken vergt ook wel wat onderzoek. Fairify neemt dit voor je uit handen. Zij hebben voor de categorieën mode, thuis, tech, verzorging, reizen en voeding merken beoordeeld en een label gegeven van A tot E. De volgende keer dat je shopt, detecteert Fairify het merk en laat de beoordeling zien. Vervolgens ontvang je ook nog eens alternatieven die duurzamer zijn om te kopen. Dat is in ieder geval het uiteindelijke doel, want Fairify zit nu nog in de opstartfase en is voorlopig alleen nog te downloaden voor Chrome, maar sowieso interessant om uit te proberen en in de gaten te houden.

My Dressoir

De volgende startup heeft ook als doel te consuminderen en is gericht op vrouwen; helaas mannen. Wij kunnen namelijk bij een gala onze smoking nog een keer aandoen, maar het is not done om dezelfde galajurk nog eens aan te doen. Maxime Hassing heeft daar een oplossing voor bedacht. Bij My Dressoir kun je namelijk designkleding huren voor speciale gelegenheden. Zo kunnen vrouwen bij elke gelegenheid shinen in hun nieuwe outfit en het is ook nog eens duurzamer dan een kledingstuk dat maar in de kast blijft hangen. Dus misschien draag je tijdens het volgende gala of de volgende bruiloft wel iets uit de collectie van Maxime.

Achilles and the Tortoise

Matthijs Tersteeg en zijn medeoprichters hebben in ieder geval geen makkelijke naam gekozen voor hun label. Achilles and the Tortoise is een duurzaam lifestyle label en wil de kledingindustrie veranderen. Ze willen de echte kosten van kleding laten zien en doen dit via de zogenaamde Rule of Thirds. 1/3 van de prijs voor een product gaat naar de productiekosten, 1/3 naar specifieke projecten om de biodiversiteit te herstellen en 1/3 is winst en wordt geherinvesteerd. Ze hebben al samenwerkingen met onder andere het WNF. De online shop is op dit moment slechts gevuld met 1 item, maar we zijn benieuwd naar de volgende ontwerpen.

vanPlestik

Plastic afval zorgt voor veel problemen voor mens en milieu en zelfs als het wordt ingezameld wordt het vaak niet gerecycled. Dat moet anders, moet Nout Kooij met zijn partner hebben gedacht bij het oprichten van vanPlestik. Zij hebben een 3D-printer ontwikkeld die speciaal is gemaakt om plastic afval te gebruiken als grondstof. Daarmee willen zij laten zien dat plastic meer is dan een wegwerpmateriaal. Ze printen tafels, stoelen en vazen en deze zijn te vinden in hun webshop.

Upprinting Food

We blijven bij 3D-printen, maar net een tikkeltje anders. Bij Upprinting Food van Elzelinde van Doleweerd printen ze namelijk eten uit reststromen. Onder andere oud brood, groenten en fruit kunnen door restaurants worden geprint om fantastische gerechten te maken en tegelijkertijd voedselverspilling tegen te gaan. Bij Upprinting Food zijn ze steeds bezig nieuwe receptuur en toepassingen te ontwikkelen, zodat steeds meer voedsel met de 3D-printer kan worden geprint. Als je een hapje wil proeven of wil genieten van de ontwerpen kan je terecht bij Instock in Amsterdam of De Karpendonkse Hoeve in Eindhoven.

iKapitein

Biertje of wijntje in de hand, genietend van de zon terwijl je op een bootje door de grachten vaart. Hoe chill is dat in de zomermaanden? Tegelijkertijd zijn de grachten niet altijd even schoon. Dus wat als je tijdens het varen meteen ook de grachten schoon kan maken? Daar komt het idee van Wesley dos Santos van iKapitein om de hoek kijken. Hij heeft namelijk de eerste elektrische sloep met ingebouwde vuilvanger ontwikkeld en deze kan je huren voor jouw dagje uit. Na afloop van jouw tochtje over de grachten wordt je vangst gewogen en zie je dus meteen hoeveel je uit de grachten hebt gevist. Voorlopig is de Ecosloep alleen in Rotterdam verkrijgbaar, maar hopelijk kunnen we snel ook de grachten van Leiden, Amsterdam en Utrecht schoonmaken tijdens een lekker boottochtje.

Dit is al een hele lijst met mooie startups, maar we zijn nog niet klaar. In deel 2 lees je alles over koffie en thee, waar je duurzame boodschappen kan doen, maar ook bij wie je duurzame koptelefoons kan huren en wiens vegan deo je kan gebruiken om lekker fris te ruiken.

Deel dit artikel